SKRÄCKNATT!

Som jag skrev igår reagerade Linn kraftigt på temperaturhöjningar. Anfallen igår slutade på 30 st. Glömde skriva det. I natt vaknade jag kl 12.30 av att de små kramperna hade börjat igen. De kom ganska tätt så jag gick för att hämta temp och alvedon. Jag hann se att tempen steg till 39 sen small det bara till och hon fick en jättekramp! Det var ett stort anfall, kämpade rejält i hela kroppen. Gav stesolid direkt men efter 10 min Krampade hon lika mycket så vi ringde ambulans som var framme på 10 min. Har märkt att om jag säger att hon har en känd ep och att hon får stora anfall där andning på verkas så e de snabbt på plats. När de kom gav de ytterligare en stesolid och hon blev snabbt andningpåverkad. Hon krampade ff. En läkarbil mötte upp oss så att Linn skulle ha all hjälp från början. Sedan var det blåljus till östra. Väl framme började kramperna att släppa, framtiden var nu 40 min. När vi kom in i traumarummet såg jag att hela hennes vackra lilla kropp var blå! Jag ropade rakt ut om hon inte andades och det gjorde hon inte. De fick använda "rubens blåsa" och blåsa in luft och syrgas, helt enkelt göra andetagen åt henne. Hon poxade endast 30! Jag var jätteläge, men allt gick fort och efter 2 minuter andades hon sj och poxade runt 90. Kunde äntligen andas ut, kramperna var oxå borta. Usch, det är verkligen jobbigt att bara stå vid sidan och se på,helt maktlös är man. Hon fick spendera natten på iva för övervakning. Hon andades sj hela natten. Morgonen därpå var hon mycket piggare och åkte runt i en barnvagn och hejdade glatt på alla!

Kommentarer
Postat av: inga-lill svenson

Stackars, stackars familjen! Stackars, stackars lilla Linn.

Som en liten tröst, kan jag berätta, att sjukdomen med åren ofta stabiliseras. I undomen drabbades jag av ep.

Då ansågs ep. vara en skamlig sjukdom, som

man inte ville visa upp, framför allt inte krampernad. Det urartade i ett smygande och en osäkerhet, när jag befann mig bland främmande människor. Så höll det på i ca 15 år.

Med tiden hittades rätt medicinkombination och nu har ep. varit

stabil ca 25 år. Lycka till!

Inga-Lill 75 år



2012-03-28 @ 15:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!