Vårpromenad??

Linn och jag har just varit på en långpromenad. Riktigt skönt väder är det. Fem plusgrader och strålande sol. Luktade vår i luften :)  Mer sådana dagar tack!

Jag hoppas kuratorn ringer mig idag för jag behöver verkligen reda ut begreppen om bla vårdbidrag. Blir tokig över mitt eget grubblande. Om jag tar ut föräldradagar kan jag söka vårdbidrag då?? Vet att jag inte kan söka vårdbidrag om jag har tillfällig föräldrapenning.. Men samtidigt måste jag ju ta tillfällig föräldrapenning när hon är sjuk...

Ekonomin är inte kul nu för tiden :// Så mycket merkostnader som vi har i och med Linn´s sjukdom men inte mer pengar, tvärt om! Den ekvationen kan man ju lätt räkna ut.... MEN, vi har ett hem och mat på bordet :)

Skulle behöva en bil till men det finns inga pengar till det just nu.. Den som har Linn (oftast jag) kan aldrig ta sig någonstans. Vi kan inte åka buss utifall hon skulle få anfall på bussen. Det är mycket som krockar!  Kanske inte är så stora problem i vissas ögon men för oss har det blivit det. Har ju fler barn och de ska köras till aktiviteter osv.. Men men, det kanske löser sig i framtiden :)

Pratade med facket idag och frågade om jag har några rättigheter vad gäller min anställning då jag har ett barn med en allvarlig sjukdom. Vill ju som sagt arbeta 50% en tid. Tyvär är min enda rättighet 75% men om jag har ett bra läkarunderlag så är det upp till arbetsgivaren att bevilja det för en period. Så vi får helt enkelt se hur det går när det är dags!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Vårdbidrag hade vi ju för Melwin. De är väl de där 3000 kr man kam få för att man inte har sitt barn på dagis. För att få de måste båda föräldrarna jobba. Vi kunde ju få de för att Niklas bara jobbade helg och var hemma på veckorna. Sen ska jag inte säga hundra men jag hoppas för er skull att ni kan få de:)

Kram

2012-01-13 @ 23:08:41
Postat av: jenny

Tack, men det är vårdnadsbidrag som ni fick. Vårdbidrag kan man söka om man har ett barn med sjukdom/diagnos som kräver mer vård än ett friskt barn.. Det är en djungel... kram!

2012-01-16 @ 08:39:09
URL: http://vardagmedbarnmedepilepsi.blogg.se/
Postat av: Ingrid Lindkvist

Hej. Jag har 2 barn med epilepsi, 15 och den äldre är 23 idag och jobbar och har körkort. 23-åringen fick det när han var 9 år och jag hade en underbar kurator och läkare som skrev ut ett intyg till mig på lite längre perioder, där jag fick tfp på 25% varje dag för att vara hemma när han kom hem ifrån skolan. Loven fick jag också vara hemma för tillsyn av honom.Kolla med försäkringskassan vad som krävs för att få ett sånt intyg av dem. Troligtvis ett läkarutlåtande. Ni föräldrar som har barn mellan 12-16 år har också rätt att få vara hemma med tfp, för tillsyn av barn som i normala fall klarar sig själv men som har en allvarlig sjukdom.Dit räknas epilepsi.Läkarutlåtande krävs och här sitter vi i knäna på läkarna för alla är inte empatiska och förstår våran situation. STÅ PÅ ER.......

2012-02-01 @ 17:12:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!