Logoped

Idag har vi träffat logoped för första gången. Linn har ett problem med sitt språk, det bekräftades idag. Att det har med dravets syndrom att göra förstår vi ju såklart, men om det är en kraftigt försvårad språkutveckling, utvecklings störning eller om anfallen skadat på något sätt kunde inte logopeden svara på.
 
Tecken och bilder är det vi ska börja använda mycket nu. Vad gäller tecken så ska vi teckna betydelsen i det vi vill säga. Tex, "vill Linn baka en kaka" så kan vi visa tecknet för baka och tecknet för kaka. Det blir ett nytt språk för oss också! 
 
Vi ska också försöka göra en bild pärm med bilder på vardagliga saker vi brukar göra eller bilder på människor vi brukar träffa. 
 
Finns en app för iPhone och iPad som heter teckna.se Tror den fanns på nätet också, teckna.se. Där ska det finnas ca 150 enklare tecken att lära sig. Så en liten uppmaning även till er som träffar Linn.... Lär er lite tecken nu!
 
ingenting av detta är någon nyhet men det känns alltid lite extra när det blir bekräftat. 
 
*Min lilla Linn*

Kommentarer
Postat av: Madeleine och Isa

Åh vi var också på habiliteringen idag (om det var där ni träffade logopeden). Jag tycker att dom är så bra! Hör gärna av dig om ni ska på besök där så kanske vi kan ses, vi bor ganska nära hab numera:)Hoppas det går bra för Linn med tecken och bilder. Vi ska förmodligen också börja med det snart.

Kramar

2013-01-14 @ 15:04:24
Postat av: Mia

Skall genast gå in och lära mig:) kram fina❤

2013-01-14 @ 16:47:25
Postat av: Catrin

Blir till att plugga :) Spännande med ett nytt språk! Kram o pöss

2013-01-14 @ 20:46:51
Postat av: Catrin

Blir till att plugga :) Spännande med ett nytt språk! Kram o pöss

2013-01-14 @ 20:46:52
Postat av: Christina

Jag har hört så mycket gott om bild/teckenspråk alt. teckenstöd och sett flera exempel på hur det verkligen hjälpt människor med språksvårigheter av olika slag att göra stora framsteg i den egna utvecklingen och i kommunikationen med andra. Härligt med ett positivt projekt :) Håller tummarna för att det blir riktigt bra för er! Kram! <3

2013-01-14 @ 21:04:50
Postat av: Malin

Även om vi aldrig har träffats så kommer jag försöka lära mig några tecken, men vet ju aldrig.
Kram

2013-01-15 @ 08:38:49
URL: http://barnmedepilepsi.blogg.se
Postat av: Diana

Den appen måste jag ladda ner så att jag kan lära mig lite tecken. Vill ju så klart kunna kommunicera med lilla Linn när jag träffar henne. Kram!

2013-01-15 @ 09:27:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!